
WEBDESIGN TIPPEK A MEGFELELŐ KONCEPCIÓ KIVÁLASZTÁSÁHOZ
2015-jún-23Igen, sajnos, amik még mindig léteznek: a szürke, borzalmas weboldalak. Ezeket így tudnám jellemezni: túlzsúfoltak, nem felhasználóbarátok és teljesen nyilvánvalóan hiányzik belőlük az új vevőszerzésre irányuló bárminemű ambíció. A kérdés nem is annyira a kezdeti évek régi jó szivárványszínű weboldalairól, amelyekkel még mindig találkozunk a világháló messzi mélységeiben, hanem inkább a modern idők weboldalainak klasszikus hibáiról szól, amelyekből tanulnunk kellene. A mai blogbejegyzésemben szeretném a webdesign, illetve egy weblap koncepcionális elkészítésének négy, számomra alapvető területét bemutatni, amelyekre mindenképpen ügyelnünk kell.
1) Soha ne veszítsük el a célt a szemünk elől
Teljesen mindegy, hogy egy terméket szeretnénk eladni vagy egy szolgáltatást kínálunk: a weboldalunkon tett minden egyes látogatás végén optimális esetben egy párbeszédnek kell kialakulnia (a látogató megrendeli a felkínált terméket vagy felveszi velünk a kapcsolatot, hogy igénybe vegye a szolgáltatásunkat.) Én ezt a pontot teljesen tudatosan az első helyre teszem, mert mit ér egy sztárdesigner által készített gyönyörű weboldal, ha az semmilyen vásárlást nem tud generálni? A weboldalak száma (a grafikailag kifinomultaké is) folyamatosan nő. Egy jó webdesignernek manapság pontosan ebből az okból kifolyólag, nagyon kell ügyelnie a megfelelő koncepcióra. Melyik tartalmat, hova tegyem? Kell-e a tartalmakat rangsorolni? Mennyi és milyen tartalom legyen a kezdő oldalon? Számtalan kérdés, amelyet egy koncepcionálisan gondolkozó webdesiner-nek fel kell tennie, és melyek egyértelműen eldöntik egy weboldal sikerességét vagy sikertelenségét.
2) A több, kevesebb
Teljesen mindegy, hogy egy komplex terméket, egy magyarázatot igénylő szolgáltatást, puszta információkat vagy egy egyértelmű terméket/szolgáltatást kínálunk-e: a cél az, hogy mindig egy abszolút minimumra csökkentett tartalmat kell megjelenítenünk. Ez persze nem azt jelenti, hogy az oldalnak üresnek kell lennie. Sok információt össze lehet foglalni és kitűnően, felhasználóbarát módon be lehet mutatni. Nem muszáj belemennünk minden apró részletbe, és nem kell mindent „ádámévától” kezdeni. (Akkor sem, ha minden bizonnyal szeretjük a termékünket és szeretnénk az egész világgal megosztani.) Ha mégis, akkor tegyük ezt logikai sorrendben, a további aloldalakon. Mutassunk magától értetődő dolgokat! Lehetőség szerint kerüljük a kezdőoldalon a termék részletes leírását, helyette mutassunk variációkat vagy meghatározott felhasználási lehetőségeket. Aki a szolgáltatását/termékét már a kezdőoldalon a legkisebb részletekig bemutatja, az eljátssza a termék egyértlemű minőségének az ígéretét. Kell, hogy maradjanak nyitott kérdések, amivel már a weblapunkkal való első kapcsolatba lépéskor lelkesíteni tudjuk a potenciális vevőinket.
3) Mutassunk érzelmeket
Kitől vásároljak? Ki és milyen módon használja fel ezt a terméket? Hol látom magam a termék használata közben? Tetszek-e magamnak a termék használata közben? Ha még nem adunk el futószalagon (és nem hoztuk eddig érzelmi összefüggésbe), akkor tegyük át a koncepciónk nagy részét a termékünk/szolgáltatásunk érzelmi hatásaira. Egyik stíluseszköz sem kommunikál jobban, mint egy kitűnő kép- vagy filmanyag. A világhálón számos kitűnő forrás létezik, ahonnan ezeket az anyagokat be lehet szerezni. Soha ne spóroljunk, ha ezen kép-és filmanyagok beszerzéséről van szó! Sőt, ellenkezőleg: ha lehetőségünk van saját képanyagot használni, akkor tegyük azt! Ha nem akkor, minimum kb. 30-60.000 Ft-os költséggel kell számolnunk. Különösen manapság nem érdemes ezen spórolni, amikor egy jó és modern weboldal „szívét” képzik a teljes felületet kitöltő képek (különösen a flat és az egy oldalas webdesign esetén).
4) Figyeljünk a jó arculatra
A fent említett pontok fordítva is igazak: Egy tökéletesen megtervezett és átgondolt weboldal, amelynek élesen mű színei és kiugróan olcsó hatása, arculata van, ugyanúgy elveszíti a hatékonyságát (például a vevői kapcsolatfelvételek generálásban). Jó minőségű arculat hiánya = jó minőségű webes megjelenés hiánya = semmilyen vagy csak kevés vevői megkeresés. Tehát: szedjük ki az összes rossz dolgot a gyökerénél fogva és kezdjük az elejéről kijavítani, mint ahogy egy ház építésénél is a pincével kezdünk és a tető csak utána jön, és nem fordítva.